Stichting Afterbeat heeft uiteraard last van de gevolgen van de Corona maar accepteert en steunt onze regering in alle keuzes die ze maken om mensen te beschermen en de toekomst van een gezond Nederland. Helaas betekend dit dat we voorlopig geen plannen kunnen uitzetten om een scholentour uit te zetten. Scholen zijn dicht en hebben hun aandacht op het thuisonderwijs van de studenten. Ook Square en het Zion Festival waar we bij betrokken zijn kunnen helaas dit jaar niet doorgaan. Afterbeat heeft daarom besloten om op dit moment meer bezig te zijn met de fundatie van de stichting. Alle gegevens updaten, nieuwe website, nieuw logo en een herziening van onze werkwijze en visie. Het nieuwe logo is al te zien aan de bovenkant van de website.

Vlak voor de crisis waren er kansen om in Estland en India schoolprojecten te gaan doen zoals we ze nu al doen in Nederland en in Schotland in samenwerking met The Message Trust. Helaas zijn deze plannen ook verschoven naar een nader te bepalen datum.

Onze CEO & directeur Alko Stoel is op dit moment bezig om Stichting Afterbeat op te zetten in Groot Brittanie. Het wordt een Schotse SCIO Charity wat betekend dat het net als onze ANBI status een algemeen nut beoogd. Dit betekend niet dat de samenwerking met The Message stopt maar dat de invulling iets anders wordt van het werk in Schotland. Het werk is straks echt in naam van onze stichting Afterbeat en het geeft ook meer mogelijkheden om verder buiten Nederland en het Verenigd Koninkrijk te denken. Daarnaast zal Afterbeat veel meer gefocussed zijn op EDM (Electronic Dance Music). Dance wordt ons handelsmerk.

Talentontwikkeling & sociale onderwerpen

Jongeren zijn op zoek naar hun identiteit. Zij worstelen met vragen als: ‘wie ben ik?’, ‘waarom ben ik hier’, ‘wat kan ik?’ en ‘wat wil ik?’ In hun leefomgeving zoals gezin, school, vriendengroep, kerk, club wordt van hen verwacht dat ze passend rolgedrag laten zien. Omdat iedere cultuur en omgeving hun eigen rolverwachtingen kent, kunnen jongeren te maken krijgen met verwarring wat kan leiden tot onder andere gedragsproblemen, minderwaardigheid, depressiviteit. Als ze ook niet kunnen voldoen aan ideaalbeelden die de omgeving wenst, dan kunnen ze hun identiteit ook op een andere vaak extreme wijze proberen vorm te geven. Dat kan bijvoorbeeld door aansluiting te zoeken bij radicale groepen of bij leeftijdgenoten waar drugs, alcohol of seks centraal staan. Afterbeat wil hun werkwijze meer gaan aanpassen om focus te hebben op deze actuele onderwerpen voor jongeren. In Groot Brittanie zijn de lessen meer gefocust op deze onderwerpen en wat minder op de muziek in de samenwerking met The Message. Afterbeat wil ook een manier zoeken om de artiesten in te gaan zetten om meer aan te sluiten op deze problematiek en de rol die het Christelijk geloof hier in kan hebben.